Prima   »  Aparatul Direcţiei   »  Serviciul resurse umane

Serviciul resurse umane

30.03.2013 18:12    

Aprobat

 prin ordinul Direcției

generale comerț, APPS

nr. 56 din 19.12.2014

REGULAMENTUL 
Serviciului resurse umane al Direcţiei generale 
comerţ, alimentaţie publică şi prestări servicii

I. DISPOZIŢII GENERALE 
1.1. Serviciul resurse umane (în continuare "Serviciu") activează în conformitate cu Regulamentul Direcţiei generale comerţ, alimentaţie publică şi prestări servicii (în continuare - Direcție).
1.2. Serviciul se subordonează şefului Direcţiei. 
1.3. Structura şi statele serviciului se aprobă de şeful Direcţiei. 
1.4. Serviciul este constituit din specialist superior, care este subordonat nemijlocit şefului Direcţiei.

1.5. Serviciul îşi desfăşoară activitatea în baza principiilor legalităţii, profesionalismului şi imparţialităţii, se conduce de legislaţia referitoare la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, a legislaţiei muncii, a altor acte normative ce reglementează lucrul cu personalul, de prezentul Regulament.

 

II. SARCINILE ŞI FUNCŢIILE PRINCIPALE ALE SERVICIULUI RESURSE UMANE

2.1. Serviciul resurse umane are misiunea de a contribui la realizarea obiectivelor strategice ale Direcției prin promovarea şi implementarea unui management eficient al resurselor umane în cadrul Direcției. 
2.2. Serviciul resurse umane are următoarele funcţii de bază: 
2.2.1. administrarea personalului prin planificarea, coordonarea, organizarea, desfăşurarea, monitorizarea şi evaluarea implementării în direcție a procedurilor de personal privind: 
a) proiectarea şi organizarea funcţiilor/posturilor; 
b) asigurarea necesarului de personal; 
 c) dezvoltarea profesională a personalului;
 d) motivarea şi menţinerea personalului; 
 e) sănătatea în muncă; 
 2.2.2. acordarea asistenţei informaţionale şi metodologice în domeniu;       
 2.2.3. evidenţa datelor şi documentelor cu privire la personalul Direcției. 

2.3 Atribuţiile de bază ale serviciului resurse umane sînt: 
 2.3.1. Administrarea personalului prin planificarea, coordonarea, organizarea, desfăşurarea, monitorizarea şi evaluarea implementării în Direcție a procedurilor de personal privind:
    a) proiectarea şi organizarea funcţiilor/posturilor:
    - participă la elaborarea documentelor de dezvoltare strategică a direcției, în special privind stabilirea obiectivelor şi acţiunilor referitoare la managementul resurselor umane;
    - participă la elaborarea regulamentului de organizare și funcţionare a Direcției, a regulamentului intern al Direcției; elaborează regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului resurse umane;
    - participă la proiectarea structurii organizatorice a Direcției şi a subdiviziunilor structurale;
    - planifică/estimează necesarul de personal;
    - completează statul de personal în corespundere cu structura şi efectivul-limită ale Direcției;
    - participă la proiectarea/reproiectarea funcţiilor/posturilor în cadrul Direcției, coordonează elaborarea/actualizarea fişelor de post pentru diferite categorii de funcţii/posturi din cadrul Direcției şi vizarea acestora;
    b) asigurarea necesarului de personal:
    - organizează şi participă la desfăşurarea/realizarea procedurilor cu privire la ocuparea funcţiilor; 
    - organizează şi coordonează procesul de integrare socioprofesională a noilor angajaţi, perioada de probă a funcţionarilor publici debutanţi;
    c) dezvoltarea profesională a personalului:
    - participă la elaborarea, în baza necesităţilor de instruire a personalului, planului anual de dezvoltare profesională a personalului; organizează, coordonează şi monitorizează implementarea acestuia; 
    - participă la organizarea şi desfăşurarea concursurilor/tenderelor privind procurarea serviciilor de instruire, inclusiv la negocierea condiţiilor de organizare şi desfăşurare a cursurilor de instruire; 
    - evaluează rezultatele şi impactul activităţilor de instruire desfăşurate;
    d) motivarea şi menţinerea personalului:  
    - evaluează factorii de motivare a personalului;
    - participă la elaborarea/actualizarea programului de motivare nonfinanciară și financiară a personalului, precum și la organizarea şi monitorizarea implementării acestuia;
    - coordonează şi monitorizează implementarea procedurii de evaluare a performanţelor profesionale individuale; vizează obiectivele individuale de activitate şi indicatorii de performanţă a funcţionarilor publici;
    - participă la examinarea contestaţiilor în domeniul managementului resurselor umane depuse de angajaţi;
    - promovează şi cultivă climatul psihologic pozitiv de muncă în direcție şi o cultură organizaţională bazată pe principii general umane, management participativ, orientare spre rezultate şi relaţii de muncă armonioase; 
    e) sănătatea în muncă:  
    - monitorizează condiţiile psihologice de muncă în raport cu cerinţele şi standardele în domeniu; elaborează, la necesitate, şi prezintă conducerii direcției măsuri de îmbunătăţire a acestora;
    - participă la evaluarea riscurilor de sănătate în muncă în cadrul Direcției;
    - abordează problemele psihosociale la locul de muncă (stresul ocupaţional, violenţa în muncă, hărţuirea sexuală la locul de muncă); propune soluţii pentru prevenirea şi ameliorarea acestora;
    - participă la procesul de prevenire şi atenuare a conflictelor interpersonale;
 2.3.2. Acordarea asistenţei informaţionale şi metodologice în domeniu:
    a) acordă asistenţă informaţională şi metodologică  în aplicarea procedurilor de personal şi a prevederilor cadrului normativ în: 
   - elaborarea regulamentelor de organizare şi funcţionare a secțiilor și serviciilor ale Direcției;  
   - elaborarea/revizuirea şi aprobarea fişelor de post pentru toate categoriile de funcţii/posturi din cadrul Direcției; 
   - organizarea şi desfăşurarea procedurii de ocupare a funcţiilor, a perioadei de probă a funcţionarilor publici debutanţi, a procesului de evaluare a performanţelor profesionale ale funcţionarilor publici, a procesului de atestare a funcţionarilor publici cu statut special şi a persoanelor care deţin posturi de deservire tehnică;
  - identificarea şi evaluarea necesităţilor de instruire a personalului, stabilirea factorilor motivaţionali; 
  -  promovarea normelor de conduită a funcţionarilor publici;
    b) examinează petiţiile care abordează subiecte din domeniul de competenţă şi formulează răspunsurile de rigoare;
   2.3.3. Evidenţa datelor şi documentelor cu privire la personalul Direcției:  
    a) ţine evidenţa personalului: elaborează proiecte de acte administrative cu privire la angajarea, modificarea/suspendarea/încetarea raporturilor de serviciu/de muncă, la instruirea, evaluarea personalului şi la alte proceduri de personal; completează carnetele de muncă; întocmeşte şi actualizează dosarele personale; completează formularele statistice privind personalul din autoritatea publică; ţine evidenţa tuturor tipurilor de concedii oferite personalului; eliberează şi gestionează legitimaţiile de serviciu; ţine evidenţa persoanelor supuse serviciului militar; eliberează, la solicitarea colaboratorilor, certificate/copii ale actelor cu privire la datele lor personale;
    b) participă la crearea/implementarea şi administrează baza de date computerizată privind funcţiile şi personalul Direcției; 
    c) efectuează controlul privind realizarea deciziilor conducerii cu privire la personal; formulează şi prezintă conducerii Direcției propuneri pentru înlăturarea neajunsurilor depistate;
    d) acumulează, analizează şi generalizează informaţia cu privire la personal; întocmeşte şi prezintă conducerii rapoarte informative;
    e) pregăteşte şi predă în arhivă materiale ce ţin de activitatea serviciului resurse umane. 
2.4. Serviciul resurse umane participă la activitatea comisiilor cu atribuţii în domeniul gestionării personalului, exercită alte atribuţii în domeniu prevăzute de lege sau delegate de conducătorul Direcției, în conformitate cu legislaţia în vigoare. 


III. DREPTURILE SERVICIULUI RESURSE UMANE: 

3.1. Serviciul resurse umane are dreptul: 
    - să exercite în secțiile și serviciile ale Direcției monitorizarea respectării: legislaţiei referitoare la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi legislaţiei muncii; regulamentelor de organizare şi funcţionare, regulamentelor interne; executării deciziilor conducerii Direcției cu privire la procedurile de personal; 
    - să solicite de la subdiviziunile structurale ale Direcției informaţii şi alte documente cu referire la procedurile de personal; 
    - să examineze şi să avizeze proiecte de documente de politici, legi, acte normative care conţin prevederi referitoare la diferite categorii de personal;
    - să participe la antrenarea șefilor secțiilor şi funcţionarilor publici de execuţie din cadrul Direcției în implementarea procedurilor de personal; 
    - să colaboreze cu organizaţii sindicale, cu alte asociaţii profesionale, cu diverse comisii legal constituite în domeniul managementului resurselor umane; 
    - să participe la activităţi de instruire, conferinţe, seminare, mese rotunde cu subiecte ce ţin de managementul resurselor umane, de elaborarea şi implementarea procedurilor de personal, organizate în Republica Moldova şi peste hotare; 
    - să colaboreze cu subdiviziunile resurse umane din alte direcții și subdiviziuni ale Primăriei municipiului Chișinău, altor autorităţi publice, instituţii şi organizaţii în scopul studierii şi schimbului de experienţă în domeniul managementului resurselor umane.

 

IV. RESPONSABILITĂȚILE SERVICIULUI RESURSE UMANE

4.1. Serviciul resurse umane este responsabil pentru: 
    a) respectarea strictă, la elaborarea proiectelor de acte administrative, a legislaţiei referitoare la funcţia publică şi statutul funcţionarului public în direcție, a legislaţiei muncii, a altor acte normative ce reglementează lucrul cu personalul; 
    b) informarea operativă şi obiectivă a conducerii Direcției despre posibilele încălcări ale prevederilor legislaţiei referitoare la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, a legislaţiei muncii, a altor acte normative ce reglementează lucrul cu personalul în proiectele de acte administrative elaborate de secții și servicii din cadrul Direcției;  
    c) depistarea şi informarea la timp a conducerii privind lacunele existente în managementul resurselor umane; elaborarea şi prezentarea propunerilor de înlăturare a acestora; 
    d) asigurarea calităţii şi veridicităţii informaţiilor în baza cărora se iau decizii şi se aprobă acte administrative cu privire la personal; 
    e) asigurarea protecţiei datelor cu caracter personal ale funcţionarilor publici şi altor categorii de personal, inclusiv a confidenţialităţii acestora potrivit legii; 
    f) acţionarea promptă şi fără tergiversări în cazurile de încălcare a drepturilor angajaţilor din Direcție în cadrul raporturilor de serviciu şi de muncă; 
    g) perfectarea corectă a documentaţiei referitoare la administrarea personalului. 

Specialist superior   Aurica Saftiuc

 

 
 
Arrow Prev

                 

Arrow Next
Acces Rapid